Zoeken

Het is vijf voor twaalf. Wanneer we nu niets doen, verdubbelen onze zorgkosten in de komende twintig jaar en gaat een nóg groter deel van ons inkomen op aan zorgpremies. Terwijl Den Haag zich buigt over dit hoofdpijndossier, stelt de Nederlandse ggz zichzelf de vraag: “Hoe kunnen wij, als zorgprofessionals, hier nu al iets aan doen?”

Als antwoord op die vraag startte GGZ Eindhoven (GGzE), een half jaar geleden, het inmiddels succesvolle initiatief ‘Mentale Kracht 040’. Een mooi voorbeeld van hoe je lokaal begint om Nederland veerkrachtiger te maken.

Mentale Kracht 040

De teller van Mentale Kracht 040 heeft inmiddels de 33.000 paginabezoeken aangetikt; zo’n 1000 mensen per week bezoeken de mentale landingsplaats. Een soort Bol.com maar dan met gratis producten om jezelf mee te versterken. Enerzijds voor mensen die zelfstandig lichte mentale klachten willen aanpakken, anderzijds met als doel een sociale steun in de rug te zijn.

Corona heeft ons doen versnellen

Net als de Nederlandse ggz heeft Eindhoven als visie zich meer te richten op preventie. Met het oog op de toenemende druk in de zorg, zou men hier in 2020 een initiatief voor uitrollen. En toen…toen kwam Corona. Machteld Ploeg (Lid van de raad van bestuur van GGzE): “Terwijl ons werk in eerste instantie grotendeels stil kwam te liggen, bleken steeds meer mensen te kampen met eenzaamheid, zorgen en stress. Voor ons reden om Mentale Kracht 040 versneld online te brengen.
 

Laagdrempelig en zonder doorverwijzing

Vanuit Eindhoven hadden wij al de Welshop; een landelijke webwinkel met online behandelvormen waar mensen – samen met een online behandelaar – werken aan hun mentale gezondheid.
Voor Mentale Kracht 040 hebben wij deze plek uitgebreid met gratis modules over actuele thema’s als piekeren, opvoeden en mindfulness: laagdrempelig en zonder doorverwijzing toegankelijk. In de trainingen krijgen bezoekers tips aangereikt, maar ook oplossingsmogelijkheden en behandelelementen om zich mentaal sterker te maken. Naast de cursussen is er een ruim aanbod van video’s en blogs waarin mentale thema’s worden besproken. En met modules van onder anderen de GGD en het Rode Kruis wordt dit aanbod nog steeds aangevuld, en willen we nóg meer bieden. Dit alles in co-recreatie met onze partners.
Bij een lokaal initiatief in Eindhoven mag één organisatie natuurlijk niet ontbreken. Met haar gigantische achterban en grote bereik heeft PSV onze lancering een enorme boost gegeven. De voetbalclub maakte voor ons een promofilm en vertoonde deze op social media. Dat heeft ook de berichtgeving op ons eigen platform, een enorm duw in de goede richting gegeven.

Lees verder