Zoeken

Er zou er niet nog één komen. Met een prachtig drieluik had de Beweging van Overvloed haar magazinereeks afgesloten. Totdat corona op ingrijpende wijze binnendrong in onze samenleving. Naast onzekerheid, verdriet en woede, was er ook een vloedgolf aan creativiteit en initiatieven om deze crisis het hoofd te bieden. Saamhorigheid, veerkracht en onbaatzuchtigheid verdienden een podium. In het vierde Magazine van Overvloed kreeg deze kant van corona een gezicht.

Beweging van Overvloed

Dirk Dijkslag, Janneke Kools en Rita Kamphuis zijn alle drie werkzaam bij Dimence Groep, een organisatie voor geestelijke gezondheidszorg, welzijn en maatschappelijke dienstverlening. In 2016 startte de Dimence Groep de Beweging van Overvloed; een club enthousiastelingen die (organisatie-overstijgend) voor zoveel mogelijk mensen een betere mentale gezondheid wil bewerkstelligen. Daarbij staat het delen van kennis, talent en ervaring centraal. Rita: “In drie magazines (Zaaien, Groeien en Oogsten) wilden we onze relaties, collega’s en cliënten vertellen waar de Beweging van Overvloed voor staat en wat we doen. Met de derde editie was de cyclus rond en sloten we de magazinereeks af. Toen kwam corona.”

De overvloed spatte ervan af

Verhalen van saamhorigheid, veerkracht en onbaatzuchtigheid bereikten de Beweging van Overvloed; de overvloed spatte ervan af. Naast de pijn, moeite en het verdriet wilden Dirk, Janneke en Rita ook deze kant belichten. “In een crisissituatie als deze, maakt het uit hoe je dingen benadert en hoe je ermee omgaat. Bovendien bereik je samen meer dan alleen. Dat wilden we laten zien.”

In amper drie maanden werd een vierde editie uitgerold: Coronaverhalen. Met enkele andere enthousiaste collega’s vormden Rita, Janneke en Dirk een redactie, en als ‘overvloedzoekers’ gingen zij samen de boer op. “Het is ongelooflijk geweest wat een verhalen en hulp we in ons schoot kregen geworpen. Van patiënt tot directies, van zowel binnen als buiten Dimence Groep; iedereen wilde een bijdrage leveren,” vertelt Dirk.

Het geheim van een intensief plan

Een magazine uitbrengen, naast de dagelijkse werkzaamheden, lijkt intensief. Is intensief. Toch is het drietal positief: “Ons geheim? Niet alles vooraf kapot redeneren, maar gewoon beginnen. Hobbels zijn er om samen te nemen en met enthousiaste mensen op de juiste plek, lukt dat prima” zegt Janneke lachend.

Een hobbelig voorbeeld? Janneke en Rita: “Onze grootste uitdaging zat hem in het aanleveren van kwalitatief goed beeldmateriaal. Bij een gebrek aan fotografen op locatie, moest de vormgever het doen met ‘smartphone-materiaal’. Het betekende veel mailverkeer met ontwerpbureau Stunned, om alle foto’s afdrukwaardig te krijgen. Uiteindelijk hebben juist die foto’s, de verhalen nóg persoonlijker en eigen gemaakt.”

Persoonlijke parels

“Dit moet geen zielig verhaal worden…”
Het is de titel van zo’n persoonlijk verhaal en één van Rita’s favorieten. Met de overtuiging dat muziek mensen verenigd, meldde Hans Invernizzi (journalist én muzikant) zich aan voor de anderhalve metersessies bij Dimence Groep. Rita: “De oprechte aandacht die ontstond tussen hem, de patiënten en de muziek, heeft hij in het magazine prachtig verwoord.”

“Wat ik wil behouden na corona, is creativiteit inzetten en breder denken…”
Een andere parel is het artikel over Peter. Janneke: “Peter had zich opgegeven om een kijkje te nemen in een ‘andere keuken’. Zo stond hij ineens op een verlaten industrieterrein met opgestroopte mouwen, onkruid te wieden met een groep jongeren. Daarbij viel het hem op dat de conditie van sommige tieners wel een boost kon gebruiken. Peter regelde materiaal en gaf een aantal kickboks-lessen. Hoe gaaf is dat!”

“Door mijn hondje hield ik het vol”
Dirk herinnert zich het stuk over Fenny en haar hondje. “Je zal corona hebben, totaal geïsoleerd zijn en je enige maatje komt te overlijden. Een persoonlijk en invoelbaar verhaal over moed, vallen én weer opstaan. Dat artikel raakte mij.”

Een duurzaam naslagwerk?

Inmiddels zijn er een dikke 4000 exemplaren verspreid onder medewerkers en relaties en is de redactie overspoeld met enthousiaste reacties. Onder de reacties waren er ook kritische geluiden met betrekking tot de duurzaamheid van het gedrukte blad. Rita: “Een terechte vraag waar we vooraf bewust over hebben nagedacht. Duurzaamheid is één van onze pijlers. Maar we zien dat mensen al de hele dag achter de laptop hangen. Je hebt dan geen zin om ook nog eens een magazine van 80 pagina’s te lezen. Ook vinden we het goed om het thuis op de mat te laten vallen zodat andere gezinsleden kunnen zien wat er gebeurt op het werk. Ons jaarverslag doen we dit jaar online. Zo hebben we onze keuze onderbouwd om het blad ouderwets op papier uit te geven.”

Wees nieuwsgierig

Terugblikkend had de redactie nog vele andere verhalen kunnen plaatsen. “Maar met 84 bladzijdes waren we ‘redelijk voorzien’. Alles bij elkaar heeft ons doen beseffen wat een mooie organisatie we zijn. Er gebeurt veel waar we ons niet altijd bewust van zijn. Daar mogen we meer van delen en meer naar vragen. Wees nieuwsgierig, stap uit je eigen cocon en heb aandacht voor elkaar.”

Denken, maar vooral doen. Dat is Overvloed.

Download nu het Magazine van Overvloed of, wanneer je een gedrukte versie wilt ontvangen, mail Rita Kamphuis: r.kamphuis@dimencegroep.nl.