Naar homepage
Stethoscoop geld

Rekenfout: omzetverlies ggz-aanbieders blijkt groter

Publicatiedatum

Uit recent onderzoek van de NZa bleek dat bij geïntegreerde ggz-aanbieders sprake is van omzetverlies door de gevolgen van invoering van het nieuwe bekostigingssysteem (het zorgprestatiemodel), het gestegen ziekteverzuim en cliënten die door corona op het laatste moment niet naar een afspraak komen. Het gemiddeld bruto-omzetverlies voor geïntegreerde aanbieders is hoger dan aanvankelijk leek: maar liefst 6,2%. Door een rekenfout werd in de eerdere presentatie van dit rapport 5% vermeld.

De NZa heeft dit inmiddels aangepast op haar website. Voor ambulante instellingen is de daling van de bruto omzet gemiddeld 3,3%. De omzetdaling verschilt sterk per aanbieder; voor sommige is het verlies zelfs 12 procent.

Nog maar 40% van de contracten gesloten

Ook de onderhandelingen tussen de ggz-aanbieders en zorgverzekeraars verlopen moeizaam. Nog maar 40 procent van de contracten zijn afgesloten tussen de geïntegreerde ggz-aanbieders en de zorgverzekeraars. Deze ggz-aanbieders vertegenwoordigen zo’n driekwart van de ggz-uitgaven binnen de Zorgverzekeringswet. Marijke Verbeek, waarnemend directeur van de Nederlandse ggz: “Vooral voor de mensen die geestelijke gezondheidszorg nodig gaan hebben, is dit heel vervelend. Velen van hen weten nu niet of hun behandeling volledig vergoed gaat worden door hun verzekeraar. Dat leidt tot onnodige stress, zeker nu ze hun huidige verzekering niet meer kunnen opzeggen”.

Ook zet dit de financiën van de ggz-aanbieders nog verder onder druk, zegt Verbeek. “Onze leden hebben namelijk ook te maken met stijgende kosten voor energie, personeelslasten en de inflatie. Die kosten willen onze lid-organisaties bijvoorbeeld gecompenseerd zien in de contracten.”

Reële contracten

De Nederlandse ggz roept verzekeraars nogmaals op om samen met de aanbieders goede gesprekken te voeren om snel tot reële contracten te komen, zoals ook is afgesproken in het integraal zorgakkoord (IZA). Verbeek: “Deze afspraken hebben we ook gemaakt toen het zorgprestatiemodel werd ingevoerd: de overgang naar het zorgprestatiemodel zou kostenneutraal gebeuren. Nu de praktijk toch iets anders laat zien, en het omzetverlies nog groter is dan we dachten, gaan we ervan uit dat de zorgverzekeraars recht doen aan deze afspraken.”

Lees meer